۱۳۸۵ آذر ۲۲, چهارشنبه

تندیس اهالي سينما

اين روزها بازار ساخت تنديس از هنرمندان سینما ، گرم است. يك ماه پيش از تندیس عزت الله انتظامی پرده برداري شد. چند روز قبل نيز به مناسبت سالگرد علی حاتمی تنديس او به نمايش گذاشته شد. هر دو تنديس ساخته آقاي حميد كنگراني است. نمي دانم كه حميد كنگراني آيا با سعيد كنگراني نسبتي دارد يا خير. به هر حال مهم هم نيست. آنچه مهم است كار او است كه به نظرم قابل توجه است. خود تندیس ها را نديده ام، اما از عكس هاي منتشر شده به نظر مي رسد كه نمونه هاي ساخته شده از نظر ظاهر، طبيعي از كار درآمده اند. كار قشنگي است ساختن تندیس از بزرگان. آن هم در كشوري كه اصولا همه چيز گذشته را خراب مي كنند تا اينكه بسازند.
آدم با ديدن اين تنديس ها، هم خوشحال ميشود. هم دلش مي گيرد. خوشحال ميشود از آن جهت كه مي بيند آدمهاي بزرگ و دوست داشتني ، ماندني مي شوند. و دلش مي گيرد چون اين تنديس ها ، مرگ را به ياد آدم مي اندازند. علي حاتمي كه تنديس خودش را نديد. اما عزت الله انتظامي با ديدن تنديسش چه حالي شد؟
در مراسم پرده برداري از تندیس حاتمي ، غير از خانواده اش برخي از سينما گران هم بوده اند. از جمله داریوش مهرجویی بزرگ. نگاه او در عكس ها حرف هايي دارد. شايد او در فكر تنديسي است كه روزي از خودش ساخته مي شود. شايد هم نه. بي خيال اين حرف ها است. اما به هر حال او بيش از هر كسي شايسته تنديس و تقدير است. اميدوارم كنگرانی، تنديس از مهرجويي را زماني بسازد كه استاد شده باشد . چون تنديس از بهترين ، بايد بهترين تنديس باشد.

هیچ نظری موجود نیست: