۱۳۸۶ خرداد ۸, سه‌شنبه

زمين گرم

زمین چگونه گرم می شود؟
انرژی تابشی خورشید در قالب امواجی از نور می آید که زمین را گرم می کند. و سپس بخشی از این انرژی تابشی که جذب زمین شده ، دوباره به فضا ساطع می شود. یعنی در قالب اشعه مادون قرمز. بخشی از این اشعه مادون قرمز ساطع شده توسط لایه ای از جو به دام می افتد و درون جو باقی می ماند. این اتفاق خوبی است چون دمای زمین را در حدود خاصی نگه می دارد. یعنی باعث ثبات نسبی این دما می شود تا بتوان روی زمین زندگی کرد.اما مشکل اینجاست که این لایه نازک جو به واسطه تمام آن آلودگی های گرم کننده زمین که به جو فرستاده می شود، درحال ضخیم شدن است. یعنی این اشعه مادون قرمز به دام افتاده باعث ضخیم تر شدن این لایه جو می شود. خلاصه کلام اینکه وقتی انرژی تابشی به زمین تابیده می شود، گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین مانع ساطع شدن دوباره آن به فضا می شوند و آن را در جو زمین محبوس نگه می دارند. به این ترتیب جو زمین مدام گرم تر و گرم تر می شود و در همان حال ما مدام گاز های گلخانه ای بیشتر و بیشتری تولید می کنیم و مشکل را حادتر و حادتر می کنیم.
ذوب شدن یخ ها و یخچالهای طبیعی
در این سالها میزان دی اکسید کربن به طرزی توقف ناپذیر بالا رفته و حالا داریم تاثیر علنی و آشکار آن را بر دنیا می بینیم. تصویری دارم از کوه کلیمانجارو در بیش از سی سال قبل و تصویری از همین کوه که چند سال پیش گرفته شده. با مقایسه این دو عکس به طرز تکان دهنده ای متوجه کاهش بسیار چشم گیر و عجیب حجم برف بر قله کوه می شویم. تا آخر این دهه دیگر اصلا برفی روی کلیمانجارو باقی نخواهد ماند. همین اتفاق در پارک ملی یخچال ها (Glacier National Park) هم دارد رخ می دهد. من در سال 1998 به اتفاق یکی از دخترانم به یخچال گرینل در همین پارک رفتیم و چیز زیادی از آن یخچال باقی نمانده بود. بقیه یخچال ها هم همینطور. حال آنكه آب نوشیدنی 40 درصد از مردم جهان از رودخانه ها و چشمه ها تامین می شود که بیش از نیمی از آب آنها از ذوب یخ های همین یخچالها به دست می آید. بنابراین در طول نیم قرن بعدی این 40 درصد از مردم روی زمین با مضیقه هولناکی مواجه خواهند شد.
با بررسی دما در هزار سال گذشته در می یابیم که میزان گرما و میزان دی اکسید کربن آشکارا پا به پای هم افزایش یافته اند و نسبت مستقیم با هم دارند. متخصصان می توانند با نمونه برداری از یخ های قطب جنوب تا 650 هزار سال پیش را روی یخ ها دنبال کنند. این بررسی ها نشان می دهد که میزان تمرکز دی اکسید کربن در طول این 650 هزار سال هیچ گاه بیش از سیصد واحد در یک میلیون نبوده. هیچ گاه مگر زمان حال که این میزان به طرزی باورنکردنی و هولناک و بی سابقه افزایش یافته است.
سیلاب و خشکسالی توامان
یکی از پیامدهای اغلب نادیده گرفته شده گرم شدن زمین، افزایش بارندگی است که از تبخیر بیش تر آب اقیانوس ها ناشی می شود. ولی بیشتر این بارندگی، یکباره و در قالب توفانهای شدید انجام می شود.در سال 2005 وضعیت هوا به قدری غیرعادی و عجیب بود که می گفتند طبیعت دیوانه شده.

خلاصه شده از مجله فيلم. شماره 362 (به نقل از فيلم An Inconvenient Truth)

اينها چند تيتر را هم از اين مجله بخوانيد:

فاجعه در اقیانوس منجمد شمالی
برای اولین بار خرس های قطبی ای پیدا شده اند که بر اثر غرق شدن مرده اند.
انقراض گونه های حیاتی مفید و ظهور گونه های مهاجم
سی بیماری نوظهور فقط در یک ربع قرن اخیر پدید آمده است.
فاجعه در قطب جنوب و بالا آمدن سطح آبها
اگر یخ ها آب شود سطح دریاهای کل جهان 20 فوت بالا می آید.
پول بهتر است یا کره زمین؟
زمین لرزه های یخچالی
آتش سوزی های خود به خود
اسیدی شدن اقیانوس ها
تک تک ما مسبب گرم شدن زمین هستیم
زمین تنها خانه ماست

هیچ نظری موجود نیست: