۱۳۸۶ خرداد ۱۷, پنجشنبه

برای اینکه به زمین گرم ننشینیم چه باید بکنیم؟

یکی از عواملی که برکره زمین اثر می گذارد شیوه تفکر ماست. اگرقورباغه ای یکهو به درون ظرفی از آن جوش بپرد، بلافاصله از آن بیرون می جهد چون خطر را حس می کند. اما همین قورباغه اگر به درون ظرفی از آن ولرم بپرد و آب را کم کم جوش بیاوریم، همان جا می نشیند و تکان نمی خورد.در حالی که حرارت همچنان بالا می رود تا اینکه... تا اینکه... نجاتش دهیم. سیستم عصبی جمعی ما مثل سیستم عصبی همین قورباغه است.اگر بطور ناگهانی با خطر مواجه شویم یکهو برانگیخته می شود. ولی اگر این فرایند تدریجی به نظر برسد، حتی اگر به سرعت رخ دهد، ما سرجای خود می نشینیم و واکنشی نشان نمی دهیم.
پدرم مزرعه تنباکویی داشت که من در کودکی از کارکردن در آن در کنار بزرگترها بسیار لذت می بردم. در 1964 پزشکان سرطان زا بودن تنباکو را کشف کردند.ولی پدر من همچنان تنباکو می کاشت.تا اینکه خواهرم نانسی که از دوره نوجوانی سیگار می کشید براثر سرطان ریه مرد. و پدرم برای همیشه از این کار دست کشید.
برای ما آدم ها وصل کردن نقطه های مختلف به هم و دیدن تصویر کلی زمان می برد. ولی این را می دانم که بالاخره روزی فرا می رسد که باید مکافات پس دهیم و آن وقت است که آرزو می کنیم کاش این نقطه ها را زودتر به هم وصل کرده بودیم.
باید بدانیم که
اولا همه دانشمندان در مورد واقعی بودن مشکل گرمای زمین اتفاق نظر دارند.
و سیاستمداران اگر چیزی مطابق سیاست های آنها نباشد، به راحتی نادیده اش می گیرند و می گویند "خب فردا به این قضیه می پردازیم".
تک تک ما مسبب گرم شدن زمین هستیم ولی تک تک ما می توانیم گزینه هایی برای تغییر در پیش بگیریم: با توجه به چیزهایی که می خریم، الکتریسیته ای که از آن استفاده می کنیم و اتومبیل هایی که سوار می شویم، می توانیم کاری بکنیم که سهم فردی ما از انتشار کربن به صفر برسد.
آیا شما آماده متحول کردن شیوه زندگی خود هستید؟ از همین حالا شروع کنید. بحران هوا قابل حل است.شما می توانید سهم خودتان را در انتشار کربن کاهش دهید. می توانید با مراجعه به سایت climatecrisis شروع کنید.
وسایل برقی و لامپ هایی بخرید که بصورت بهینه انرژی مصرف می کنند. ترموستات خود را جوری تنظیم کنید که برای تولید گرما یا سرما تا حد امکان انرژی کمتری مصرف شود. عایق بندی خانه تان را تقویت کنید. از مواد قابل بازیافت یا بازیافت شده استفاده کنید. اگر می توانید اتومبیل هایی را بخرید که از هر دو نوع سوخت استفاده می کنند. هروقت که می توانید به جای سوار شدن بر اتومبیل، پیاده روی کنید یا سوار دوچرخه شوید یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید. به پدر و مادرتان بگویید دنیایی که در آن زندگی خواهید کرد را ویران نکنند. و اگر پدر یا مادر هستید، به فرزندانتان بپیوندید تا دنیایی را که در آن خواهند زیست نجات دهید. به منابع قابل تجدید انرژی روی بیاورید.به وزارت آب و برق نگ بزنید و بپرسید که چرا انرژی سبز عرضه نمی کنند. به سیاستمدارانی رای دهید که خود را متعهد به تلاش در راه حل این بحران می دانند. برای مجلس تان نامه بنویسید و اگر به حرف تان گوش نکردند سعی کنید خودتان نماینده مجلس شوید. درخت بکارید، درخت های بی شمار. درجامعه خودتان ساکت و بی اعتنا نمانید و حرف بزنید.به میزگردهای رادیویی زنگ بزنید و برای روزنامه ها بنویسید. مصرانه بخواهید تا انتشار دی اکسید کربن در کشورتان متوقف شود. با تلاش های بین المللی در راه متوقف کردن گرم شدن زمین همراه شوید. وابستگی تان را به نفت و بنزین کاهش دهید. در راه بالا بردن استانداردهای اقتصاد سوخت تلاش کنید تا آلاینده های اتومبیل ها کم تر شود.اگر به دعا ایمان دارید، دعا کنید تا مردم قدرت تغییر کردن را پیدا کنند. همه کسانی که می شناسید را تشویق به دیدن این فیلم کنید. هر قدر می توانید درباره بحران هوا بیاموزید. آنگاه آموخته های تان را به کار ببندید. باید بیدار شویم.

10 نکته ساده ولی موثر:
1- لامپ ها را عوض کنید. از لامپ فلونورسنت فشرده به جای لامپ معمولی استفاده نمایید.
2- کم تر رانندگی کنید
3- بیش تر بازیافت کنید
4- مراقب لاستیک اتومبیلتان باشید. تنظیم باد لاستیک ها می تواند مصرف سوخت را در هر مایل 3درصد کاهش دهد.
5- کمتر از آب داغ استفاده کنید.داغ کردن آب انرژی زیادی مصرف می کند. با نصب دوشی که آب کمتری از آن جاری می شود سالی 159 کیلو ار انتشار دی اکسید کربن بکاهید.
6- ازمحصولاتی که بسته بندی مفصل و سنگینی دارند بپرهیزید. اینگونه 10 درصد از میزان زباله تان کاهش می یابد.
7- درجه ترموستاتتان را تصحیح کنید.
8- درخت بکارید
9- وسایل برقی تان را خاموش کنید. صرفا با خاموش کردن تلویزیون، دستگاه پخش دی وی دی، ضبط صوت و کامپیوتر در مواقعی که از آنها استفاده نمی کنید باعث شوید سالی هزاران کیلو از تولید دی اکسید کربن کاسته شود.
10- این توصیه ها را به دیگران هم انتقال دهید. به همه توصیه کنید که این فیلم را ببینند.


خلاصه شده از مجله فيلم. شماره 362 (به نقل از فيلم An Inconvenient Truth)

هیچ نظری موجود نیست: