۱۳۸۷ اردیبهشت ۳, سه‌شنبه

روز جهاني كتاب و حقوق مؤلف

فردا (23 آوريل) زادروز و سالمرگ چندين نويسنده از جمله سروانتس، شكسپير ، اينكا گارسيلاسو دلاوگا و ناباكوف است. يونسكو اين روز را "روز جهاني كتاب و حقوق مؤلف" نام گذارده.
اين روز را در كشورهاي مختلف به روش هاي گوناگون گرامي مي دارند. از جمله در اسپانيا كتاب دن كيشوت سروانتس روخواني مي شود. همچنين سنتي قديمي در اين روز (كه روز سنت جرج نيز هست) برقرار است كه مردان شاخه اي گل سرخ به همسران خود مي دهند و زنان نيز در عوض يك كتاب به مردان هديه مي دهند.
چيزي درباره اينكه اين روز در ايران هم مراسمي دارد يا خير نمي دانم. اما به نظرم خوب است اين كار باب شود و اين روز به مردم شناسانده شود. به نظرم هديه دادن يك شاخه گل سرخ و كتاب بسيار بهتر و زيباتر از مثلا دادن و گرفتن شكلات و عروسك در روز ولنتاين است. بدين صورت كتابخواني هم بين مردم ترويج مي شود.
سنت خوب ديگر، روخواني دسته جمعي كتاب و به ويژه نمايشنامه و فيلمنامه است كه به نظر من يكي از لذت بخش ترين و جذاب ترين كارها است و متاسفانه رواج چنداني جز در بين جماعت تئاتري ندارد. حال آنكه اين كار را مي توان ميان خانواده ها و جوان ها برد. خوش خيالم. نه؟ مي دانم ، در اين روزگار پر از گرفتاري ديگر كسي نه شوق و نه وقتي براي انجام اين كارهاي بي سود و احمقانه دارد!

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با تو موافقم که باید سنت هدیه دادن کتاب را رواج داد. به شخصه در تولد بچه های دفتر ، به جای هر هدیه دیگری به آنها کتاب می دهم.
اما در مورد روخوانی کتاب، زمانی با یک دوست قرار گذاشتیم هفته ای یکبار خانوادگی دور هم جمع بشویم و یک کتاب را مرور کنیم. اما گویی به همان دلیل "گرفتاری ها" که گفتی نشد ... حیف...!