۱۳۸۶ اردیبهشت ۱۶, یکشنبه

دو فيلم كمدي

Mr Bean's holiday
حس كنجكاوي و علاقه اي كه به شخصيت مستربين دارم انگيزه اصلي ام براي ديدن اين فيلم بود.ضمن اينكه شنيده بودم اين فيلم در آمريكا و مخصوصا اروپا خيلي مورد توجه قرار گرفته. دوست داشتم ببينم بعد از اين همه مدت مستربين چه كرده است. اما حاصل كار، مايوس كننده بود. فيلم هيچ چيز جديدي غير از تكرار همان شوخي هاي قديمي نبود.آن هم در سطحي پايين تر. بهترين شوخي هاي فيلم، حتي در حد شوخي هاي متوسط آيتم هاي گذشته مستر بين نيز نبودند.
شوخي ها در قالب يك فيلم سينمايي بلند، بسيار خسته كننده و كشدار به نظر مي رسند و اغلب بي منطق جلوه مي كنند و با كليت كار، همخوان نيستند. به خصوص پافشاري بيش از حد مستربين در انجام كاري (كه در قالب فيلم بلند بيهوده مي نمايد)، خسته كننده و اعصاب خرد كن است.
در مجموع ديدن فيلم را پيشنهاد نمي كنم. هرچند مي دانم به دليل همان حس كنجكاوي نسبت به مستربين بسياري از شما به ديدن آن خواهيد نشست.

The Devil wears prada
يك فيلم كمدي با بازي مريل استريپ كه آن هم از فيلم هاي پرفروش بوده است. دليل اصلي ام از ديدن اين فيلم، حضور مريل استريپ در آن بود. بازيگري كه دربين بازيگران زن هاليوود برايم بسيار قابل احترام است و معمولا فيلم هايش قابل توجه اند. اما اين بار نتيجه بر خلاف انتظارم فيلمي بسيار سطحي و معمولي بود. البته از ساخت فيلم اينطور به نظر مي رسد كه قرار هم نبوده فيلم، اثر متفاوت و مهمي باشد. با اين اوصاف تنها نكته تعجب برانگيز فيلم حضور مريل استريپ در آن است.
فيلم درباره دختري جوان و ساده است كه به استخدام يك كمپاني مد لباس در مي آيد. او براي ماندن و ترقي در كارش رنگ عوض مي كند و از دختري ساده به دختري تابع مد تبديل مي شود. اين مساله بر زندگي اش اثر مي گذارد و رابطه اش با دوستان و دوست پسرش سرد مي شود. در آخر او متوجه اشتباهش مي شود و به زندگي قبلي اش باز مي گردد.
حيف از مريل استريپ و حضور در چنين فيلمي. هر چند كه در همين فيلم هم حضور مريل استريپ پر رنگ و بازي اش در بعضي سكانس ها درخشان است.

دارم كم كم به اين نتيجه مي رسم كه سليقه سينمايي ايراني ها با ديگران مخصوصا در فيلم هاي كمدي تفاوت دارد. اغلب فيلم هاي كمدي مطرح و پرفروش جديد را ديده ام. از شب در موزه و بورات گرفته تا همين دو فيلم مستر بين و شيطان پرادا مي پوشد. هيچ كدام فيلم هاي قابل توجهي نبوده اند. به نظرم سينماي كمدي جهان نيازمند يك حركت جديد است. حركتي اصيل و خلاقانه. نه مثل لودگي هاي بورات. شايد سينما به يك مهران مديري بين المللي نياز دارد.

هیچ نظری موجود نیست: