۱۳۸۷ بهمن ۱۴, دوشنبه

پاسپورت مجازی برای سفر با google Earth

گاهی می‌شنویم که google Earth به دلیل توانایی‌هایی که در جستجو و یافتن مکان‌های ندیده همه جای دنیا دارد کاربردهایی پیدا کرده است. مثلا یادم است پس از حملات تروریستی هند، جایی خواندم که تروریست ها با استفاده از google Earth هدف‌های خود را شناسایی کرده بودند. یا چند روز پیش خواندم که با google Earth یک مزرعه کشت مواد مخدر را پیدا کرده‌اند.
استفاده از google Earth در واقع نوعی گشت و گذار و سرک کشیدن در آن سوی مرزها و جاهایی است که به هردلیل امکان حضور فیزیکی در آن را نداریم. در واقع یک مسافرت مجازی و مجانی تمام عیار است. البته با این فرض که زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی‌اش فراهم باشد.
این پدیده با چنین توانایی‌هایی احتمالا برای برخی می‌تواند حساسیت زا هم باشد. اینکه شما از هرکجای دنیا بتوانید به میان خیابان‌ها و کوچه‌های کشوری دیگر در آنسوی زمین قدم بگذارید، شاید به مذاق بعضی‌ها خوش نیاید.
خود اینترنت بزرگترین نشانه دهکده جهانی و در هم شکسته شدن مرزها است. اینک google Earth انقلاب دیگری است که از دل اینترنت برآمده و حتی مرزهای فیزیکی و رسمی کشورها را هم برداشته است. چه خوب...
اما باید صبر داشت و دید. شاید روزی برسد که برای گشت و گذار در google Earth و گذشتن از مرز یک کشور، نیازمند پاسپورت باشید. فرض کنید وقتی که دارید ماوس خود را به سمتی می‌برید و نقشه را پویش ‌می‌کنید، هنگام عبور از مرز کشوری، یک مأمور مجازی روی نمایشگر شما ظاهر شود و با لبخند رو به شما بگوید، پاسپورت لطفا!

هیچ نظری موجود نیست: