۱۳۸۸ خرداد ۱۷, یکشنبه

حتما درباره الی را ببینید

دیروز، شنبه، اولین روز اکران فیلم بسیار تحسین شده "درباره الی" بود. از ترس اینکه مبادا آنها که اجازه نمایش فیلم را داده‌اند نظرشان برگردد و جلوی نمایش فیلم را بگیرند، همان روز اول رفتم که فیلم را ببینم و دیدم. دو ساعت، فارغ از همهمه و قیل و قال انتخابات، با درباره الی که برخی سکانسهایش نفس را در سینه حبس می کرد همراه شدم و پس از مدتها و حتی سالها لذت دیدن یک فیلم خوب ایرانی را چشیدم. زنده باد اصغر فرهادی و گروهش.

درباره الی بدون شک فیلمی ویژه و کم نظیر در سینمای ایران است که بسیار می‌توان درباره‌اش حرف زد و نوشت. از فیلمنامه حساب شده و دقیق تا کارگردانی درست و بازی‌های یکدست آن و بویژه حضور درخشان و چشمگیر گلشیفته فراهانی، که جایش این روزها در سینمای ایران خیلی خالی است. اما همه این گفتنی‌ها باشد بعد از دیدن دوباره فیلم.

فعلا قصدم از نوشتن این چند خط، بیان لذتی بود که از دیدن درباره الی بردم و دعوت همه به دیدن این فیلم . درباره الی فیلم جذابی است که قابلیت بسیار پرفروش شدن را دارد. حیف است فیلمی سطحی و کم‌مایه، هشت میلیارد بفروشد و شاهکاری چون درباره الی به این رقم نرسد. این روزها که همه شور و شوق انتخابات و اصلاحات دارند، خوب است که میل به اصلاحات را در عرصه فرهنگی و هنری هم ابراز کنیم و نشان دهیم که سلیقه سینمایی ما، لودگی و مسخره بازی نیست. بلکه سینمایی است به معنای درست کلمه که در آن به همان اندازه که جذب تماشاگر اهمیت دارد، خلاقیت و انگیزه‌های هنری نیز مهم است. سینمایی که نمونه حی و حاضرش "درباره الی" است. پس بشتابیم برای یک رکورد شکنی سینمایی تازه. این بار در حمایت از هنر، آنگونه که باید باشد.

۹ نظر:

سجاد گفت...

سلام
این ترس از جلوگیری نمایش فیلم در آینده با تمام تلخی که دارد یک هیجانی هم دارد که فکر میکنم جالب باشه برای تماشاگری مثل شما.
فیلم سطحی و کم مایه من رو یاد شخصی بنام نمکدانی نمک فروش بی نمک زاده نمک کش! یه همچین چیزهائی می اندازد من خیلی وقت هست که اطلاعی از سینمای ایران ندارم واقعا برای نمونه همین خانم گلشیفته فرهانی که من فقط یک فیلم از ایشان دیدم(علی سنتوری) و آن هم بزور چون سینمای ایران و حتی خارج رو دیگه مدتهاست ازش بی خبرم و علاقه چندانی هم ندارم بدیدن فیلمهای این سینماها(علی سنتوری فیلم خوبی بود بنظرم). من اطلاع دارم که این شخص یک فیلمی ساخته در ادامه قیلم قبلی خودش که من هیچ یک را ندیدم جز صحنه های اولی که بسیار بیمزه بود. اما دیدم مردم تا چه حد دوست داشتن. برای همین میپرسم که آیا فیلم همین شخص هشت میلیارد فروش کرده؟؟ آیا من درست حدس زدم، اگر درست حدس زده باشم فکر میکنم همین کافی باشد برای اینکه بدرستی نشان دهد اون شخص فیلمهای کم ارزش میسازد.
امیدوارم در این مورد(اصلاحات) موفق باشید هر چند الان درصد شانس پایین است، اما نباید فراموش شود که ما ایرانیان همواره ذهنهای خلاقی داشتیم. همینطور من با شما موافق هستم در مورد خلاقیت و انگیزه های هنری در سینمای نه تنها امروز بلکه همیشه این آب و خاک.
از شما متشکرم برای این پست قشنگ. باید بگم کلی کیف بردم از شرح لذتی که از دیدن "درباره الی" در اینجا ابراز داشتید.
برای شما آرزوی موفقیت دارم:)

paspars گفت...

سلام دوست عزيز.
والا به نظر من كه اين ترس از جلوگيري نمايش فيلم ها هيجان كه ندارد هيچ، ضرر و خرد شدن اعصاب هم مي آورد. هم براي سازندگان فيلم كه با شور و شوق و انگيزه و سرمايه‌شان اينطور بازي مي شود و هم براي تماشاگران مشتاق.
در مورد فيلم هشت ميلياردي هم بله، منظورم اخراجي هاي 2، ساخته آقاي ده‌نمكي است كه متاسفانه مردم براي فيلمش سر و دست شكستند و اين ركورد تاريخي را برايش زدند.
در مورد اصلاحات هم... راستش من نه به سياست علاقه اي دارم، نه به اصطلاحاتش. چيزي كه مي فهمم و دوست دارم اين است كه اجازه داشته باشم آنطور كه مي خواهم فكر و زندگي كنم. همين. حالا اسم اين هرچه مي خواهد باشد. راستش خيلي دوست ندارم حرف سياسي بزنم. بياييد به جايش به هنر و فرهنگ بپردازيم و لذتش را ببريم

سجاد گفت...

پس ما در مورد هیجان اشتباه کردیم!دوست عزیز سازندگان رو نمیدونم اما اگر شما بعنوان بیننده روزی نظرتان عوض شد و ما رو هم ندیدید، یادتان باشه ما یه روزی یه چیزی گفتیم برای خودمان:)
و دیگر اینکه دوست عزیز منظور من از اصلاحات همان چیزی بود که شما به آن اشاره داشتید(اواخر متن رو یک بار دیگر در نظر بگیرید). من فقط آرزوی موفقیت کردم برای شما. اینطور که پیداست حساسیت شما در این مورد بالاتر از سطح عادی اون هست:)

ناشناس گفت...

hatman bebinid filmhaye kam maye ke forooshe 10 miliardi darand in film omidvaram bishtarin forusho dashte bashe farhadi dobare shahkar kard hamin tor haghighi va maadi.

niloo گفت...

fogholade bood az in behtar nemishe dobare shahkar az hame avamel mamnoon mesle bazi filmhaye kam maye va por forush be shoure mokhatab toohin nakardid.

paspars گفت...

آقاي سجاد
اگر منظورتان از هيجان، لحظه شماري كردن براي ديدن يك فيلم باشد اين شايد بد نباشد. اما اينكه كسي درباره بود و نبود چيزي كه دوست داريد ببينيد تصميم گيري نمايد اين به نظرم هيجان انگيز نيست. اسم اين سانسور است كه بعيد مي دانم هيچوقت نظرم در موردش عوض شود.
اما در مورد اصلاحات شايد من كمي تند رفتم. مي دانيد من آدو محافظه كاري هستم. به هرحال عذر مي خواهم اگر تند نوشته ام.
موفق باشيد و ممنون از نظراتتان

سجاد گفت...

عزیزم من فکر میکنم شما متوجه حرف بنده نشدید. منظور من ابدا این نبود که شما فرمودی. ضمن اینکه من فکر میکنم سانسور رو هیچ آدمی دوست نداره. اگر دوست داشته باشه حتما برای مخالفین نظرات خودش هست. اما اینجانب خدمت شما عرض میکنم که بنده با هیچ نوع سانسوری موافق نیستم.من خودم رو شاگرد ولتر میدونم عزیزم نه هیتلر و...(اسم دیگران رو نمیبرم که یه موقع... واقعا متاسفم)

سجاد گفت...

الان یه مطلب دیدم در مورد فیلم "درباره الی" و متوجه شدم که کم فروخته. ببین من این بازیگرها و این سینما رو دوست ندارم اما برای اینکه شما اینجا میای و زحمت میکشی برای ما، از این بابت میرم یه بلیط میخرم میدم به یه آدم که دوست داره بره سینما و پول نداره، یا حالا یه آدم کم بضاعت که اگر دوست نداشت فیلم رو ببینه بفروشه بلیط رو. یه خونواده رو هم تحریک میکنم که بره و فیلم رو ببینه. امیدوارم شما هم خوشحال بشی. بدرود

سجاد گفت...

خونواده 4 نفره:دی